Przyczepka rowerowa – testy Extrawheel

Written by Kolo on Sierpień 21st, 2008

Przed wyprawą rowerową po Polsce północnej i centralnej (1500 km) stanęliśmy z Łukaszem przed trudnym wyborem. Planowaliśmy jeździć po kraju przez 3 tygodnie razem z bagażami. Trzeba było zabrać wiele niezbędnych rzeczy. A miejsca było mało…

Sakwy czy przyczepka rowerowa
To były dwa możliwe rozwiązania. Problem wzięcia namiotu, śpiworów czy karimat to zawsze duży dodatek bagażowy. Nie było szans na zmieszczenie wszystkiego w jednej sakwie rowerowej na tylnym bagażniku. A kupienie sakw dobrej jakośći na tył i przód roweru to drogie rozwiązanie. Porównywalne koszty wiązały się z zakupem przyczepki rowerowej.

Extrawheel
Padło na Extrawheel. 1-kołowa przyczepka rowerowa to bardzo rewolucyjna konstrukcja, która waży niespełna 5 kg. Jest to niewątpliwie największa zaleta przyczepki. Extrawheel kosztuje ponad 500 zł. Do wyboru koło 26 i 28 cali. Za 600 zł można taką przyczepkę kupić z zestawem 2 worków wyprawowych (2×40 lub 2×60 l). Worki podróżne są zwijane, w 100% wodoszczelne i bardzo poręczne.

Problem podstawowy to wybór rozmiaru koła. Na podstawie własnych doświadczeń radzę kupić przyczepkę z kołem 28 cali. Po pierwsze – takie koło jest szybsze. Po drugie – wory podróżne znajdują się wyżej, więc jest mniejsza szansa, że zaszorujemy nimi po drodze (np. przy bardzo ostrym skręcie).

Testy
Pierwsze kilometry z przyczepką rowerową były dla mnie trudne. Wbrew pozorom przyczepkę czuć za rowerem i zwłaszcza na początku trzeba uważać na zakrętach. Oczywiście po kilku dniach jazdy przestajemy zauważać obecność przyczepki podczepionej do tylnego koła i jazda staje się bardzo przyjemna.

Codzienne ładowanie worków wyprawowych i wieczorny wyładunek są bardzo szybkie. Trzeba jednak uważać na pawidłowe załadowanie worków i w przypadku nadmiarnego luzu należy ściągnąć linką sieci przyczepki. W przeciwnym razie możemy spowodować, że stelaż będzie obcierał o koło i doprowadzi to do przetarcia. Nie należy także zapominać o maksymalnej ładowności – 30 kg.

Przyczepka jest czuła na boczne wiatry. Dlatego należy uważać, gdy dzień jest wietrzny lub ciężarówka przejeżdża obok nas z dużą prędkością.

Nieuzasadnione natomiast były nasze obawy o wypinanie się przyczepki. Nie zdarzyło nam się na trasie, żeby przyczepka sama z siebie wyczepiła się np. przy manewrze gwałtownego skrętu.

Jeżeli chodzi o jakość materiałów, to przyczepce nie można nic zarzucić. Jechaliśmy we dwóch, każdy z własną przyczepką. Na dystansie 1500 km jedyną awarią, jaka się przydarzyła, było złapanie kapcia przez Łukasza. Poza tym przyczepka rowerowa Extrawheel sprawowała się bez zarzutu.

Na plus należy zaliczyć to, że przyczepka wywoływała zainteresowanie na drodze. Kierowcy, mając przed sobą kolumnę 2 rowerzystów z przyczepkami, zachowywali ostrożność, co przełożyło się na większe bezpieczeństwo nas samych.

Czy warto?
Przyczepka rowerowa to sensowny zakup na długie wyprawy. Stanowi mniejsze obciążenie dla roweru niż komplet sakw. Jeżeli ktoś ma dużo rzeczy do zabrania, może wziąć sakwy i worki.

Ale po dwóch tygodniach jazdy jestem przekonany, że swoją przyczepkę rowerową będę zabierał także na te krótsze, kilkudniowe wyjazdy. Główną przyczyną jest ogromna łatwość pakowania i wyładowania bagaży – worki wyprawowe wkłada się w sieci, a na wieczór wyjmuje i zabiera się ze sobą na nocleg.

Opinie ze strony producenta wydają się nazbyt optymistyczne. Ja natomiast przedstawiłem wady i zalety przyczepki rowerowej. Chętnie odpowiem na pytania i uwagi.

Pozdrawiam, Rafał

Ps. Na koniec kilka zdjęć przyczepki rowerowej i worków wyprawowych.

Przyczepka rowerowa extrawheel

Przyczepka rowerowa - złapała kapcia

worki wyprawowe do przyczepki extrawheel

Przyczepka rowerowa i rower

2 Comments so far ↓

  1. Kacper pisze:

    Czesc,

    powiedz mi gdzie Ty kupiles ta przyczepke + sakwy za 600pln?

    Wybieram sie na rowerowego tripa do Azji i potrzebuje kupic cos takiego w rozsadnej cenie.

    pzdr, kd

  2. Rafal pisze:

    Kupowaliśmy od gościa, który reklamował się z nimi na allegro. Braliśmy dwie, więc wynegocjowaliśmy tę cenę + zakup poza allegro (w ten sposób sprzedający nie płaci prowizji). Pamiętaj jednak, że te przyczepki są w wersji classic. A teraz sprzedają extrawheel z montażem sakw.

Leave a Comment