Bardzo praktyczna kierownica

Written by Kolo on Lipiec 9th, 2009

Turystyczna kierownica rowerowa

Wczoraj zaliczyłem pierwszą wycieczkę rowerową po okolicy Zwolenia od ponad roku. Dystans spory, bo 70 km. Był więc czas na refleksję i sentymenty. Po pierwsze – wokół Zwolenia jest dużo ciekawych tras rowerowych. Po drugie – mam genialną kierownicę rowerową :).

Swój trekking mam już ponad 5 lat. W tym czasie zmieniłem w nim prawie wszystko oprócz kół, ramy, siodełka i kierownicy. Szczególnie w całym zestawie chwalę sobie kierownicę wielokątową. Jest to rodzaj kierownicy łamanej.

Kierownica wielokątowa

Kierownica wielokątowa

Kierownica wielokątowa

Kierownica jest zawinięta w charakterystyczny sposób. Na dolnych ramionach założone są klamkomanetki. Natomiast na górnych można położyć ręce i z niemal z pionowo ułożonym tułowiem jeździć rekreacyjnie. Oczywiście takie funkcje kierownica wielokątowa będzie pełniła, jeżeli mostek i sama kierownica zostaną ustawione na większe kąty.

W swoim trekkingu dokonałem paru modyfikacji. Mianowicie mostek ustawiłem na 0 stopni, a samą kierownicę pod kątem minimalnie ujemnym (a więc szczyt kierownicy znajduje się daleko z przodu i nieco poniżej dolnych ramion z klamkomanetkami. Co uzyskałem dzięki takim ustawieniom?

Korzyści jest kilka. Przede wszystkim mam możliwość trzymania kierownicy na kilka sposobów:

  • pochylając się i trzymając ręce na wysuniętym szczycie kierownicy, uzyskuję bardziej areodynamiczną sylwetkę.
  • w każdej chwili mogę przyjąć bardziej rekreacyjną sylwetkę i położyć ręce na dolnych ramionach.
  • dodatkowo uzyskałem trzeci punkt trzymania kierownicy – trzymanie rąk na jej brzegach zastępuje mi rogi.
  • aby dać odpocząć nadgarstkom, mogę trzymać kierownicę „na wąsko” – w miejscu, gdzie szczyt kierownicy zbiega się z mostkiem

Ale to nie wszystko. Mogę przyjąć pozycję leżącą – poprzez położenie przedramion na ramionach i szczycie kierownicy. Wówczas moja sylwetka jest bardzo areodynamiczna.

Ustawienie rekreacyjne i agresywne

Ustawienie rekreacyjne i agresywne

Tak wiele możliwości trzymania kierownicy to oczywiście duża wygoda dla nadgarstków, które są wystawione na spore obciążenia podczas długich wypadów. To sprawia, że kierownica wielokątowa jest idealna do wypadów turystycznych. Warto dodać, że zakłada się na nią specjalną owijkę z piankowego tworzywa, które doskonale pochłania drgania i sprawia, że rękawiczki rowerowe są zbędne.

Jakie są wady kierownicy wielokątowej? Pozostawia stosunkowo niewiele miejsca na dodatkowe akcesoria, które można zamontować na kierownicę. Na ramionach w zasadzie nie zmieści się nic oprócz klamkomanetek. Na prostym odcinku obok mostka spokojnie zmieścimy licznik i lampkę rowerową. Jeżeli myślimy o mapniku – trzeba będzie zmierzyć, czy wystarczy miejsca.

Rozwiązaniem problemów z brakiem miejsca jest zainstalowanie dodatkowego panelu na kierownicę – rurki, na którą będzie można założyć np. mapnik lub gps rowerowy, a nawet dodatkową lampkę.
Na zakończenie dodam tylko, że mimo swoich niewątpliwych zalet, kierownica wielokątowa nie jest często spotykana w rowerach. Być może dlatego, że pierwotnie była desygnowana do rowerów miejskich/trekkingowych. Natomiast odpowiednie modyfikacje pozwalają na szersze wykorzystanie kierownicy. Jeżeli więc jeździcie na dłuższe wypady, to może warto przemyśleć zakup kierownicy wielokątowej.

8 Comments so far ↓

  1. Lilia pisze:

    Witam!
    Bardzo proszę podaj namiary do sklepu, bo chcę kupić właśnie taką kierownicę.

    Pozdrawiam

  2. Rafal pisze:

    Witam,
    Najłatwiej znaleźć na allegro. Nie chcę reklamować konkretnych aukcji, ale na dzisiaj (26 kwietnia) można znaleźć takie aukcje na hasło kierownica trekking. W razie potrzeby proszę o kontakt prywatny (snaakee at o2.pl)

  3. Lilia pisze:

    Witam,

    bardzo proszę cie, podaj markę producenta tej kieownicy!

  4. Lilia pisze:

    Witam ponownie, chcę powiedzieć że znalazlam w Moskwie te kierownicy i zamówila. Teraz jestem śczęśliwa!

  5. Radek pisze:

    Podczas dlugich wypraw dretwieja mi rece i pomyslalem, ze tego typu kierownica rozwiaze moje problemy i da mozliwosc zmian pozycji co wplynie na poprawe komfortu jazdy. Znalazlem cos takiego na allegro i dowiedzialem sie ze waga to 980 gram! No nie… kierownica bedzie stanowila 10% wagi roweru? Moja prosta kierownica to 105 g. Echhh…

  6. Rafal pisze:

    Jak dobrze dobrać rogi – odpowiednio długie, to można bez kierownicy się obyć.

  7. maciek pisze:

    jaka to marka roweru i rodzaj prosze o pilny kontakt

  8. Rafal pisze:

    Rower firmy Zasada, model Maxim.

Leave a Comment